Welke ontbijtgranen zijn het gezondst?

Welke ontbijtgranen zijn het gezondst?

arrow-down

Welke ontbijtgranen zijn het gezondst?

Je hebt het vast en zeker vaker gehoord: het ontbijt is de belangrijkste brandstof voor een goede dag. Deze maaltijd mag je zeker niet overslaan en moet uit voedzame voedingswaarden bestaan. Het is een belangrijk opstart moment. En wat is dan het beste wat je kunt eten? Bij onze Personal Coaches zijn ontbijtgranen niet weg te slaan uit de keukenkastjes. Maar welke ontbijtgranen zijn het gezondst en welke kun je beter mijden?

WAT ZIJN ONTBIJTGRANEN?

Ontbijtgranen ontbreken nooit in ons ontbijtje. Wat valt er precies onder de categorie ontbijtgranen?

HAVERMOUT

Havermout is een haverproduct: om precies te zijn bestaat het uit geknipte havervlokken. Je kunt havermout eten met melk of met water. Om dit ontbijt een extra lekkere smaak mee te geven, toppen we de havermout af met nootjes, banaan, bevroren fruit en lijnzaad. Smullen maar! Zie hier bijvoorbeeld wat recepten voor lekkere variaties op havermout!

MUESLI

Muesli of krokante muesli kan allerlei soorten en smaken hebben, maar alle soorten muesli bestaan in ieder geval uit een mix van granen. Daarbij zitten dan extraatjes als noten, zaden en gedroogd fruit. Muesli wordt vaak gegeten met melk, maar ook wel met yoghurt of kwark.

ONTBIJTPAP

Er zijn verschillende soorten pap waarmee je kunt ontbijten. Veruit de bekendste hiervan is Brinta, een aanmaakpap op basis van volkoren tarwemeel. Brinta wordt over het algemeen gegeten met melk, maar kan ook met water klaargemaakt worden.

CORNFLAKES

Cornflakes worden gemaakt van maïs – de naam zegt het al. Dankzij een zoet laagje van suiker en soms andere smaakjes wordt dat een lekker ontbijtgerecht. De meeste mensen eten cornflakes met melk

WELKE GRANEN ZIJN GEZOND?

Natuurlijk verschilt het per persoo wat een gezond ontbijt is. Het hangt er bijvoorbeeld vanaf wat je doelen zijn, en wat je verder op en dag eet. Toch zijn er wel een aantal criteria voor wat een ontbijt gezond maakt.

Een gezond ontbijt bevat veel eiwitten en vezels, zodat je energie krijgt en je honger tot aan de lunch gestild wordt. Bovendien bevat een gezond ontbijt niet te veel suikers, want die zijn slechts in hele beperkte mate goed voor je. Te veel suiker zorgt voor een schommelende suikerspiegel, waardoor je juist meer honger krijgt.

WAT ZIJN GEZONDE ONTBIJTGRANEN?

Om een beeld te kunnen geven van welke soorten ontbijtgranen gezond zijn en welke niet, hebben we gekeken naar hoe veel eiwitten, suikers en vezels de bovengenoemde ontbijtgranen bevatten. Gezonde ontbijtgranen bevatten veel eiwitten en vezels, maar weinig suikers.

DE 3 GEZONDSTE ONTBIJTGRANEN

Het lijkt dus duidelijk: krokante muesli en cornflakes zijn ongezond, muesli, ontbijtpap en havermout zijn een stuk beter in te passen in een gezonde levensstijl. Maar welke is nou het gezondst, volgens de criteria die we voor dit artikel hebben opgesteld? (Dus: veel vezel en eiwit, weinig suiker). Hier is de top 3:

Havermout: 14 gram eiwitten, 10 gram vezels en slechts 0,7 gram suikers per 100 gram. Dit maakt havermout de gezondste soort ontbijtgranen en onze ultieme aanrader voor een gezond ontbijt!

Ontbijtpap, zoals Brinta: ook 14 gram eiwitten en 10 gram vezels, maar wel 4,6 gram suikers per 100 gram. Hierdoor is Brinta bijna net zo gezond als havermout wat betreft voedingswaarde, maar dankzij de grotere hoeveelheid suikers moet het de eerste plaats toch afstaan.

Muesli: 11 gram eiwitten, 9,5 gram vezels en 7,5 gram suikers. Wat minder eiwitten en vezels en wat meer suikers dan de eerste twee, maar desalniettemin gezonder dan krokante muesli en cornflakes!