Top

Blog

Tips voor balans op vakantie

Natuurlijk houden we allemaal van een lekker wijntje bij 25 graden in het zonnetje, of een cocktail om de avond goed in te luiden. Toch is het belangrijk om ook op vakantie een goede balans te vinden tussen lekker en gezond eten. En beweging is ook erg belangrijk. Onze voedingscoach Monique heeft wat tips voor je op een rijtje gezet.

1. Eet met mate:

Ook tijdens de vakantie is het goed mogelijk om met mate te eten.

Ontbijt : start met twee glazen water. 

Een buffet is heel verleidelijk. Kies voor eiwitrijke producten zoals bijvoorbeeld ei gecombineerd met  rauwkost/avocado en/of kip/vis, of yoghurt gecombineerd met noten en/of vers fruit. Kijk uit met verse sap, ook dit bevat suiker. Beter is voor vers heel fruit te kiezen, dan behoudt je de vezels en het laat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen.Wil je toch sap is het beter als deze voornamelijk groenten bevat. Drink veel water en voeg eventueel een smaakje aan het water toe met vers rood en paars fruit, biologische citroen of komkommer. Zorg dat je goed vol zit zodat je andere verleidingen van het buffet kan weerstaan.

 

Lunch: start met twee glazen water. 

Neem voordat je echt honger krijgt een licht voorgerecht zoals een salade of vis zodat je niet aan het brood gaat.Tussen 1 en 3 uur is het niet raadzaam te zonnebaden, ga uitgebreid lunchen zodat je bij het diner een kleinere maaltijd kan nemen aangezien je vaak later eet.

Kies bijvoorbeeld voor mager vlees of (vette) vis, (vooral de kleine vette vissoorten hebben de voorkeur), schaal/schelpdieren met groenten, een pasta maaltijd? Kijk of ze een glutenvrije of spelt variant hebben. Neem daarbij een salade als aanvulling op je maaltijd.

Diner: start met twee glazen water

Neem soep of een salade of een groentegerecht vooraf. Neem een lichte maaltijd met vis, kip, gegrild vlees aangevuld met veel  groente of salade of tapas. Als je genoeg eet is de verleiding voor het dessert al snel verdwenen.

2. Alcohol als ware caloriebom: 

alcohol vertraagt de afbraak van vetten en bevat veel calorieën. Vooral een cocktail is een grote caloriebom. Ook hier geldt: drink met mate. Probeer het aantal alcoholische drankjes op een dag te beperken tot twee. Drink bij elk glas alcohol een glas water.

3. Regelmaat helpt: op vakantie is het lastig om op vaste tijden te eten. Toch is het van belang dat je ook op vakantie geen ontbijt, lunch en avondmaaltijd overslaat.

Hierdoor grijp je minder snel naar chips of koekjes.

4. Bewegen in het zand: 

Ben je een vroege vogel?! Start met twee glazen water en ga bewegen in de ochtend heb je de meeste energie en is het minder warm Ga wandelen of sporten voor het ontbijt! (let wel op de intensiteit bij warm weer) Veel hotels hebben een sportgelegenheid. Goed om de vetreserves te verbranden. ?

Daarna een gezonde eiwitrijke maaltijd, top om de dag te starten! Ook op vakantie kun je actief zijn. Denk aan beach-tennis, trefbal, volleybal en strandvoetbal.

5. De toerist in Spanje:

In het buitenland is veel te zien en te ontdekken.

Bezoek kleine dorpjes, grote steden of ga de bergen in. Je ziet niet alleen veel, maar je bent ook continu in beweging. Vergeet onderweg niet voldoende te drinken.

Share