Top
 

Blog

Overgewicht in relatie tot Corona

Er is steeds meer bekend over het Coronavirus en waarom de klachten en de ernst van de klachten bij de één of andere persoon verschillend zijn. Bij mensen met bijvoorbeeld overgewicht, diabetes type 2 en een te hoge viscerale vet-waarde (buikvet) is de kans op infectie groter. Zij ervaren meer en ernstige klachten.

Vetopslag

Een overschot aan energie (voeding) leidt tot vetopslag. Meer vet betekent meer Leptine (leptine is een hormoon wat geproduceerd wordt in de vetcellen) en de hersenen informeert hoe het met onze energievoorraad is.  Door meer leptineproductie zijn we minder gevoelig voor leptine. Dit noemen we leptine-resistentie en zorgt voor een minder verzadigd gevoel, constante honger , minder toestemming tot energieverbruik (beweging), meer eten, meer vetcellen, dus meer leptine en afvallen lukt niet meer.

Leptine activeert het immuunsysteem, wat een sterke immuunreactie geeft bij een Corona infectie.

Met de wetenschap dat overgewicht risico verhogend is en niet alleen met betrekking tot het Coronavirus, is het wellicht handig om ons meer met preventieve maatregelen bezig te houden om ook andere problemen omtrent onze gezondheid te voorkomen.

Zorg dat je minder overgewicht hebt. Niet alleen de kilo’s zijn belangrijk, het reduceren van het viscerale vet is ook van groot belang. Iemand hoeft niet perse overgewicht te hebben, veel buik-vet geeft ook een verhoogd risico! Beweging is essentieel maar focus vooral op het eten van gezonde voeding!

Lijfstijlinterventies:

  • Intermittent fasting (8 uur eten/16 uur geen eten)
  • Nuchter bewegen!
  • Afvallen
  • Eet maximaal drie gezonde en volwaardige maaltijden per dag

 

Voeding om je leptine-gevoeligheid te herstellen:

  • Mango
  • Knollen
  • Groene bladgroenten
  • Sardientjes
  • Haring
  • Chilipepers
  • Knoflook
  • Uien
  • Avocado
  • Meloen
  • Mosselen

 

Vermijden:

  • Sappen
  • Geraffineerde koolhydraten (zoals wit brood, pasta, rijst/ koek, snoep, tussendoor producten)
  • Suiker
  • Fructose
  • Vlees uit intensieve veeteelt
  • Transvetten
  • Frisdrank
  • Fastfood

 

Preventief bij overgewicht:

  • Resveratrol 200-500 mg per dag
  • Carcinia mangostana 200-800 mg per dag
  • PQQ 10 a 20 mg per dag

 

Preventief bij Corona:

  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Zink
  • Een aanvulling van goede Multi Vitaminen/Mineralen complex
  • Omega 3 (visolie)

 

Maak een afspraak met onze voedingscoach Monique om preventief aan jouw gezondheid te werken en af te vallen!

Share