Top
 

Blog

Feiten en fabels over gezonde voeding

Je wilt je nu echt goed focussen op een gezonde levensstijl, maar weet niet waar je moet beginnen en welke berichten je nu wel of niet moet geloven. Zijn koolhydraten boosdoeners en mag je na 20.00 uur niet meer eten? Wij bevestigen of ontkrachten deze informatie voor je in onze nieuwe blog.

Fabel 1. Verse producten zijn gezonder dan producten die zijn ingevroren.

Het woord ‘vers’ klinkt natuurlijk veel gezonder dan ingevroren, maar niets is minder waar. Verse en ingevroren producten bevatten vergelijkbare voedingswaarden als verse producten. Dus je kan jouw groente gewoon uit het vriesvak halen!

Fabel 2: Ik kom aan omdat ik te weinig eet.

Nee, je kunt niet zwaarder worden als je minder eet. Als je minder energie binnenkrijgt, val je altijd af. Als je gewicht afneemt, neemt je energiebehoefte ook wat af. Dat betekent: hoe minder zwaar je bent, hoe minder energie je lijf nodig heeft. Dus als jij wat bent afgevallen, heb je ook minder voeding nodig dan met jouw vorige gewicht. Blijf dus altijd jouw lichaam prikkelen, zo voorkom je een plateau.

Fabel 3: Koolhydraten maken je dik

Hier willen we voor eens en voor altijd van af: koolhydraten maken je niet dik, deze heb je zelfs nodig als energiebron. Je komt alleen als je structureel te veel calorieën eet. Om af te vallen is het van belang dat je minder calorieën binnenkrijgt als dat je verbrandt. Zo zorg je voor een calorie-tekort en val je gewicht af.

Fabel 4: Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd

Ontbijten op een tijdstip dat voor jou het fijnste werk, raden wij aan. Je hoeft niet stipt om 7 uur aan het ontbijt te zitten, als jij het fijner vind om te starten om 11 uur. Zorg er voor dat jij de juiste voedingswaarden binnenkrijgt op een dag om jouw doelen te bereiken, of dat nou afvallen of aankomen is. Het tijdstip maakt daarvoor niet uit.

Fabel 5: Eten na 20.00 uur zorgt ervoor dat je aankomt.

Jouw lichaam kent geen tijd, en komt dus ook niet sneller aan als je na 20.00 uur wat consumeert. Het gaat erom dat je over de gehele dag niet mee eet dan je nodig hebt.

Fabel 6: Meerdere eetmomenten per dag draagt bij aan een snelle vetverbranding
Ook het aantal eetmomenten op een dag is niet relevant. Of je nu 2, 4 of 6 eetmomenten hebt, het zorgt er niet voor dat je hoger in stofwisseling komt of meer vet verbrandt als je meer eetmomenten hebt op een dag. Het draait om de totale energie inname.

Fabel 7: Biologische producten zijn gezonder dan reguliere producten
In het algemeen is niet aangetoond dat biologisch eten gezonder is dan regulier voedsel. Biologisch voedsel bevat in algemene zin minder bestrijdingsmiddelen, maar zowel reguliere als biologische producten zijn veilig in gebruik.

Als je op dierenwelzijn, biodiversiteit en natuur wilt letten, zijn biologische producten een goede keuze. Overigens is de klimaatimpact en landgebruik van biologische producten vaak veel hoger dan niet-biologische producten, omdat de opbrengsten lager uit kunnen vallen en gewassen en dieren langzamer groeien en meer ruimte krijgen.

Fabel 8: De ene calorie is de andere calorie niet
Een calorie is een meeteenheid, net zoals liters of kilogrammen. Elke liter is ook een liter. Een calorie is dus wel degelijk een calorie. Of het nou uit een banaan komt of uit een koekje. Simple as that!

Wil jij meer advies in de juiste voeding? Onze voedingscoach Monique helpt je hier graag bij.

Share