Top
 

Blog

COVID 19-hersteltraining bij JPT

Heb jij het afgelopen jaar Corona gehad en merk je dat:

  • je kortademig bent?
  • spiermassa bent verloren?
  • conditioneel achteruit bent gegaan?
  • sneller moe bent?
  • druk op de borst hebt?
  • hoofdpijn aanhoudt?

We weten dat herstel na Corona moeilijk kan verlopen. Mensen met milde klachten kunnen binnen een week al beter zijn. Maar ze kunnen ook weken- tot maandenlang last houden en regelmatig een terugval ervaren. Bij mensen die ernstigere klachten hebben gehad, en al dan niet opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis, duurt het herstel zeker weken. Dit kan ook langer zijn. Herstel na IC-opname kan zelfs maanden duren.

Kom weer in beweging na Corona

Je bent een lange tijd ziek geweest en het kan erg lang duren voor je weer de oude bent. Hoe pak je dit herstel aan?

Je kunt merken dat dagelijkse bezigheden moeilijker gaan dan voorheen en dat conditie achteruit is gegaan. Dit merk je bijvoorbeeld als je een trap oploopt of gaat fietsen. Oefeningen en fysiotherapie kunnen helpen om weer op jouw oude kracht te komen. Wees je ervan bewust dat alle dagelijkse activiteiten voor je lichaam een training zijn. En dat ook rust nemen belangrijk is voor herstel. Luisteren naar je lichaam en probeer goed te doseren.

Meer spierkracht opbouwen

Door het ziek zijn, weinig eten, rusten en koorts  zijn je spieren waarschijnlijk stijver en zwakker geworden. Voordat je gaat trainen op uithoudingsvermogen is het belangrijk om te oefenen met spierkracht. Dat kan buiten of bij JPT onder begeleiding van een Personal Coach of Fysiotherapeut.  Het is goed om spierherstel te trainen na een periode van weinig tot geen beweging. Wissel je krachtoefeningen af met stretching (rekken) en uiteindelijk ook een goede balansoefening.

Het is belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen als aan je spierherstel gaat werken, zeker als je door corona lang in bed hebt gelegen. JPT heeft verschillende eiwit-potten te koop om deze dagelijks op peil te houden.

Train je uithoudingsvermogen

Na corona is ook het uithoudingsvermogen een stuk minder goed. Dat wil zeggen dat je minder goed lange tijd achter elkaar kunt lopen, zwemmen, fietsen, dansen, hardlopen of tuinieren. Het hart gaat daarbij sneller kloppen om het bloed (met het zuurstof) naar de spieren te vervoeren. Naast de spieren is hierbij het hart van beslissende invloed. Wie een goed uithoudingsvermogen heeft, kan een (zware) inspanning langer volhouden.

COVID-19 hersteltraining bij JPT

Bij JPT kun je terecht om aan jouw gezondheid en conditie te werken. Zo ben jij binnen een mum van tijd weer de oude. Je krijgt namelijk begeleiding van een professional, die dagelijks bezig is met revalidatie of het gezond maken en houden van onze klanten.

Maak een vrijblijvende afspraak om te kijken of we wat voor je kunnen betekenen!

Share