Top
 

Blog

Chocolade eten mag!

Af en toe een stuk chocola kan geen kwaad, het kan zelfs gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Laten we eerst een onderscheid maken tussen de verschillende soorten chocolade. De gezondheidsvoordelen zitten namelijk niet in elke soort chocolade, bijvoorbeeld wit. Hier zit geen cacao in. En ook melk bevat heel weinig cacao. Pure chocolade is dus de gezondste vorm van chocolade, maar wel echt puur en niet met caramel zeezout bijvoorbeeld.

Chocolade is goed voor je

Op naar het goede nieuws! Want chocolade zou dus best wat gezondheidsvoordelen hebben. Zo bestudeerde een groep Harvard-onderzoekers de chocolade-eetgewoonten van 31.823 Zweedse vrouwen van 48 tot 83 jaar. Vrouwen die ongeveer een ons chocolade per maand aten, verminderden hun risico op hartfalen met 32 ​​procent. Meer eten dan een ons elimineerde het voordeel. Andere studies hebben aangetoond dat matige hoeveelheden chocolade de bloeddruk lijken te verlagen. De drukverlaging werd beschouwd als een oorzaak van het verminderde risico op hartfalen. Het hartvoordeel van pure chocolade kan ook worden veroorzaakt door flavonoïden, of antioxidanten, die de hartfunctie kunnen verzachten. Het eten van chocolade kan het risico op een beroerte verkleinen. Een studie met meer dan 44.000 deelnemers wees uit dat degenen die een wekelijkse portie chocolade aten 22 procent minder kans hadden op een beroerte dan degenen die geen chocolade aten.

Tip: pure chocolade is de beste optie. Nu denk je vast: dit wist ik toch al? Maar er zijn veel verschillende soorten pure chocolade. Welke is het beste?

Puur

Dat we het beste voor puur kiezen, weten we al. Maar in Europa wordt chocolade al puur genoemd als vanaf 35 procent cacao. Wat is nu eigenlijk écht pure chocolade? Nou, hoe hoger het cacaopercentage, hoe beter. Minstens 50 procent cacao dus, maar 70 procent of meer is het beste.

Rauw

Rauwe chocolade is momenteel erg populair. Hierbij worden de ingrediënten niet warmer gemaakt dan 46 graden, waardoor de concentratie aan antioxidanten in topconditie blijft. Rauwe chocolade bevat ook geen toegevoegde suikers en voornamelijk natuurlijke vetten.

Biologisch

Als er ‘biologisch’ op de verpakking van chocolade staat geschreven, betekent dit dat 95 procent van de ingrediënten biologisch is verkregen. De cacaobonen zijn dus vrij van pesticiden en insecticiden.

Dus een stukje pure chocolade mag best, ook van onze voedingscoach Monique!

Share